Saturday, April 7, 2012

Kesalahan memahami perintah

sesungguhnya masih ramai umat Islam yang tak mengenali kehendak kehendak ALLAH SWT dalam   hal hal penciptaan manusia serta mahunya ALLAH SWT dengan ciptaannya itu. Ramai dikalangan bijak pandai agama secara jelas meninggalkan perintah perintah serta larangannya dalam Quran

وَٱبۡتَغِ فِيمَآ ءَاتَٮٰكَ ٱللَّهُ ٱلدَّارَ ٱلۡأَخِرَةَ‌ۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ ٱلدُّنۡيَا‌ۖ وَأَحۡسِن ڪَمَآ أَحۡسَنَ ٱللَّهُ إِلَيۡكَ‌ۖ وَلَا تَبۡغِ ٱلۡفَسَادَ فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُفۡسِدِينَ (٧٧)

Dan carilah pada apa yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan kebahagiaan negeri akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu berbuat  kerosakan di (muka) bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan.

                                                                                              ( 28 : 77 )

Jadi kita sebagai manusia yang beriman hendaklah mendahulukan kehendak akhirat disamping kita tidak melupakan keperluan hidup di dunia. Jika kita perhatikan masa kini dimana Umat Islam kebanyakkan nya lebih suka menjadi pengguna dari menjadi Khalifah yang dapat memakmurkan penduduk bumi.

Ayat ALLAH SWT diatas tidak pernah langsung dibincang atau dilaksanakan sehingga kini. apa yang kebanyakkan Umat Islam lebih mementingkan duniawi semata mata dalam soal hidup dan mati. sedangkan ALLAH berkehendak agar manusia mendahulukan soal akhirat dahulu barulah  kejar Dunia

wassallam

No comments:

Post a Comment