Friday, September 12, 2014

AL QURAN ILMU UNTUK HIDUP

Assalamualaikum.

     Ramai yang salah faham tentang kehendak ALLAH apabila ayat ayatnya diwahyukan kepada HAMBA HAMBANYA yang sanggup menyampaikan kepada manusia walaupun menerima ancaman. Nabi Muhammad adalah salah satu diantara HAMBANYA yang melaksanakan Al Quran dengan taat dan tunduk akan kehendak ALLAH.

    Hari ini Al Quran tidak diambil sebagai pedoman serta petunjuk bagaimana cara kehidupan yang perlu dijalani. Hari ini Al Quran hanya dijadikan sebagai bahan pelaris perniagaan. Hari ini ayat ayat Al quran hanya dijadikan perhiasan didinding dinding rumah. Ada yang dijual dengan harga yang mahal dan tak kurang ynag dijual dengan harga murah. Hari ini Al quran dijadikan barangan tukaran kepada yang menderma.

    Hari ini ayat ayat Al quran dijadikan bahan pertandingan seperti pertandingan musabaqah peringkat dalam Negara mahupun peringkat antarabangsa. Hari ini Al quran banyak diperdendangkan mengikut alunan yang mereka rasa itulah cara Al quran dibaca. Kefahaman sebenar tentang kenapa Al quran diturunkan langsung tidak difahami dari segenap peringkat sehinggakan ALLAH  SWT memfirman dalam surah Al Maidah  bermaksud :

          Katakanlah: " Hai ahli kitab, kamu tidak dipandang beragama sedikitpun hingga kamu menegakkan ajaran ajaran Taurat, Injil dan Al quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu ". Sesungguhnya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu akan menambah kedurhakaan dan kekafiran kepada kebanyakkan dari mereka, maka janganlah kamu bersedih terhadap orang orang yang kafir itu.

                   
                                                                             ( Al Maidah 5 : 68 )

wasallam.

Terima kasih

No comments:

Post a Comment