Monday, April 2, 2012

Manusia yang hidup perlukan Al Quran

Ramai umat Islam kini tidak lebih hanya lah menganuti ISLAM keturunan yang tidak menyelamatkan diri dari azab api neraka selama mana dianya tidak terikat dengan Al Quran. Sesungguhnya Al Quran ini tidak lain adalah wahyu ataupun Qalam ALLAH yang jelas diturunkan untuk manusia agar menjadi panduan manusia.

Manusia tidak menyedari yang mana apabila manusia itu membaca Al Quran sesungguhnya mereka sedang berbicara dengan ALLAH SWT secara langsung. Ramai yang apabila membaca Al Quran menganggap mereka telah melaksanakan kehendak ALLAH SWT itu sendiri. Namun mereka yang sebenarnya tidak faham akan kehendak pembacaan Al Quran itu sendiri.

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (١) خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ (٢) ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ (٣) ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ (٤) عَلَّمَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ (٥)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (1) Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (2) Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah; (3) Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; (4) Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5)

                                                                                                           ( 96 : 1-5 )

Di sini ramai yang terkeliru dengan maksud wahyu pertama yang diturunkan. Manusia dikehendakki untuk beramal serta berilmu dengan Al Quran. Al Quran hendaklah menjadi satu tempat rujukkan yang utama sebelum mengambil dari sumber yang lain sebagai dokongan. Ramai juga penganut Islam yang beranggapan mereka telah selamat hanya sekadar dilahirkan sebagai ISLAM tanpa perlu lagi dengan Al Quran sebagai pedoman hidup.
Wassalam

No comments:

Post a Comment