Friday, September 9, 2011

Siapa lebih Mulia.. Malaikat atau Manusia

Malaikat di lletakkan ketangga kedua selepas beriman kepada ALLAH swt dalam rukun Iman. Manusia pula diletakkan ketangga yang ke empat. Namun pada kenyataan serta hakikatnya Manusia dikatakan adalah lebih Mulia daripada Malaikat. sungguhpun malaikat salah satu makhluk yang paling taat dan tidak pernah engkar akan perintah ALLAH swt.

Namun untuk dikatakan Mulia pula Manusia berada diatas kedudukkan Malaikat. Para malaikat diciptakan tanpa mempunya Nafsu seperti Syahwat... lapar... haus. Para Malaikat juga tidak penat dan mengantuk dalam melaksanakan perintah ALLAH swt.

Berbeza dengan Manusia yang mempunyai bermacam macam kelemahan. Manusia dicipta dengan memikul Nafsu yang mempunyai keinginan melakukan kebaikkan mahupun kemungkaran. Manusia penuh dengan rasa keinginan yang tinggi untuk berseronok.

Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; dia enggan dan takbur dan menjadilah dia dari golongan yang kafir. (QS 2 : 34 )

dalam ayat al baqarah diatas menunjukkan betapa mulianya penciptaan Manusia disisi ALLAH swt sehinggakan para Malaikat tunduk kepada Adam as. Namun kita pada hari ini tidak meletakkan kedudukkan kemuliaan yang diberi oleh ALLAH swt ditempat yang sepatutunya.

Manusia amat lalai dengan keseronokkan yang dicipta sendiri dalam menolak atas perintah nya serta meninggalkan segala larangannya. Manusia merasakan kebebasan yang amat terhad jika kita melaksanakan perintah ALLAH swt.

No comments:

Post a Comment