Sunday, September 4, 2011

Perbezaan Peranan Malaikat dengan Manusia

وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةً۬‌ۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ فِيہَا مَن يُفۡسِدُ فِيہَا وَيَسۡفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ‌ۖ قَالَ إِنِّىٓ أَعۡلَمُ مَا لَا تَعۡلَمُونَ
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (QS2 : 30 )

ALLAH SWT menempelak akan kekhuatiran para Malaikat tentang penciptaan Adam as sebagai khalifah di muka bumi. Apakah sudah berlaku atau sudah wujudkah khalifah dibumi yang dikhuatiri oleh Jibrail akan sikap membuat bencana dan kerosakkan serta berbunuhan.? Sedangkan ilmu pengetahuan hanyalah disisi ALLAH SWT.? maka diherdiknya Jibrail dengan firmannya : sesungguhnya AKU mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya..

Apa sebenarnya yang merisaukan para malaikat akan penciptaan Adam as ialah peranan serta ibadah para malaikat yang sentiasa taat dan patuh . Malaikat sentiasa bertasbih dengan memuji serta mensucikan ALLAH swt. Apakah ALLAH swt ingin menggantikan peranan Malaikat kepada Manusia dikemudian hari. Itu yang menjadi persoalan Jibrail kepada ALLAH swt sedangkan Jibrail sendiri tidak mempunyai ilmu melainkan ilmu yang diberi kan sahaja.

JADI Persoalan kita sekarang sebagai Manusia ialah apa sebenarnya peranan kita dijadikan sebagai MANUSIA.????

wassalam

No comments:

Post a Comment