Sunday, September 4, 2011

Manusia tidak diberi Peranan Seperti Malaikat

APAKAH peranan Manusia atas penciptaan dimuka bumi ALLAH swt ini.???

وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلۡأَسۡمَآءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَہُمۡ عَلَى ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ فَقَالَ أَنۢبِـُٔونِى بِأَسۡمَآءِ هَـٰٓؤُلَآءِ إِن كُنتُمۡ صَـٰدِقِينَ
Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar. (QS 2: 31 )

JADI persoalan disini ialah apakah nama nama benda yang diajarkan oleh ALLAH swt kepada Adam as itu. KENAPA dia menjadi perbezaan antara penciptaan Malaikat dan Manusia .? Jika Malaikat sentiasa bertasbih serta memuji dan mensucikan dan apakah itu menjadi kewajiban kepada setiap hambanya......... mengapa Manusia hanya diajar nama nama benda serta kegunaannya.??

maka di beritahukan akan segala nama nama benda serta kegunaannya kepada manusia. Sebagaimana keperluan utama atau asas manusia ialah pada keperluan badan iaitu MAKANAN, PAKAIAN yang mana makanan dan pakaian bukan menjadi keperluan para malaiakat. Dan apa tujuan ALLAH swt menciptakan Manusia untuk hidup di bumi ALLAH swt ini. Jika manusia dicipta hanya untuk berperanan seperti Malaikat maka tak perlulah kita dikategorikan dalam kelompok Manusia.

telah menjadi tanggungjawab kita untuk mencari kepastian untuk apa kita diciptakan melalui petunjuk yang telah diwahyu kan ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad saw. dengan Quran sahaja kita dapat memastikan arah tuju penciptaan kita agar tidak tersasar terus dari kehendak pencipta kita. mari kita renungkan dari ayat ini

شَہۡرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلۡقُرۡءَانُ هُدً۬ى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍ۬ مِّنَ ٱلۡهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِ‌ۚ

bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. ( QS 2 : 185 )

هَـٰذَا بَيَانٌ۬ لِّلنَّاسِ وَهُدً۬ى وَمَوۡعِظَةٌ۬ لِّلۡمُتَّقِينَ

(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa. (QS 3 : 138 )


أَفَغَيۡرَ دِينِ ٱللَّهِ يَبۡغُونَ وَلَهُ ۥۤ أَسۡلَمَ مَن فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعً۬ا وَڪَرۡهً۬ا وَإِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ

Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu mereka mencari lain dari agama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, samada dengan sukarela ataupun terpaksa dan kepadaNyalah mereka dikembalikan,(QS 3 : 83 )

maka kita sebagai Manusia wajib mencari apa sebenarnya kehendak ALLAH swt dalam penciptaan Manusia di alam ini.??

wassalam

No comments:

Post a Comment